onsdag 4 april 2012

Att det ska vara så krångligt...

Att resa till USA är inte lätt i dessa tider. Det är specialsaker som ska göras som man inte behöver göra när man reser till något annat land i världen. Det jag tänker på nu är ESTA, Electronic System for Travel Authorization. Det är ett formulär på flera sidor med frågor där den ena är fånigare än den andra. Det måste också göras en viss tid innan man åker och glömmer man det släpps man inte in i USA. Sådant där tycker jag är jättejobbigt för jag blir så stressad av det. Nu fyllde vi i detta för ett år sedan när vi flög till Miami och eftersom det gäller i två år behöver vi inte fylla i nu. TROR jag, och det gör mig så stressad. Tänk om det inte är så då och vi kommer där på flygplatsen i Miami och så blir vi inte insläppta i landet utan får flyga hem igen! Det gäller att kolla allt ordentligt så att allt blir rätt helt enkelt.

 Man säger att man förenklar allting genom att lägga allt på nätet, som "check-in online" som är så populärt. Visst kan det vara bekvämt, men jag tycker bara att det är ett stressande moment. Kommer man där på flygplatsen med sin biljett i handen och inte har uppmärksammat att man måste checka in online minst 48 timmar innan avresa är det inte så kul. Det kanske bara är jag som känner så här men jag tycker att det är jobbigt att det är så mycket man måste göra själv innan man ska resa. Det är så mycket att hålla reda på och det blir snarare krångligare än lättare för resenären. För de som arbetar på flygplatsen är det säkert väldigt bekvämt, vi gör ju hälften av deras jobb! Men det handlar väl förmodligen om ekonomi och besparingar som allt annat. Jag skulle nog behöva en egen assistent som fixade allt sådant åt mig så jag kunde få slippa att bli stressad och få resfeber långt innan avresa.

Lotta

1 kommentar:

  1. Oscar hälsar att du har helt rätt om två års regeln. Han tipsar om att ni kan kika på Esta-sidan med ert kontrollnummer... Ifall ni är osäkra=)

    SvaraRadera