måndag 24 september 2012

Rom

Rom blev snabbt en favoritstad för oss båda. Det var väntat med tanke på hur mycket staden har att erbjuda. För mig (Lotta) som har ett stort historie- och litteraturintresse, var det en underbar upplevelse att få besöka alla de platser man läst om och sett bilder ifrån. Rom har alltid varit en dröm men det har inte blivit av förrän nu och staden höll verkligen måttet.

Vi kom till Rom en eftermiddag. På flygplatsen möttes vi av en representant från Royal Carribean som höll en skylt med vårt namn på. Han följde oss sedan till bagagebandet, plockade upp våra väskor och ledsagade oss genom myllret ut till en minivan som skulle köra oss till hotellet. Väldigt smidigt och vi behövde inte tänka på något alls, andra hade gjort det åt oss och de visste precis vart vi skulle och hur vi skulle komma dit.

Vi bodde på ett centralt hotell som hette Hotel Ciccerone som jag ska berätta om i ett eget inlägg. När vi checkat in och fräschat upp oss lite gav vi oss ut på stan direkt. Det gäller att ta vara på tiden! Vi promenerade på en av alla de vackra broarna över floden Tibern, längs Roms dyraste shoppinggata mot Spanska trappan. Man vet när man närmar sig dessa platser eftersom turistmängden tilltar drastiskt. Det är bara att följa strömmen som man säger.

Spanska trappan, full av människor.

Marcus i en av de dyra butikerna, Ferrari-butiken. Hade han fått bestämma hade han kommit ut i full Ferrari-mundering! Men det fick han inte såklart...

Fontana di Trevi

Efter trappan promenerade vi vidare bort till Fontana di Trevi som ligger bara ett stenkast därifrån. Det var samma här, ett enormt folkmyller. Tyvärr kan man inte riktigt njuta av de här sevärdheterna när det är så mycket folk och trängsel. Helst skulle man vilja sitta här själv utan de andra hundratals turisterna och bara känna av atmosfären.

Glass måste man såklart äta när man är i Italien, så det gjorde vi! Och det var den godaste glass jag ätit i hela mitt liv! Lätt beroendeframkallande. Det man kan tänka på är att ha en del euro på fickan eftersom långt ifrån alla caféer och småbutiker tar kort!

Vi promenerade vidare och överallt passerar man små torg med kolonner, statyer, fontäner och obelisker. Målet var Piazza Navona där vi planerat att äta middag. Men vi hann även med ett kort besök vid Pantheon och det var verkligen mäktigt! Vi kom runt ett hörn och framför oss reser sig plötsligt den här otroliga byggnaden! Den är så stor och annorlunda där den står mitt bland de "moderna" husen att den tar andan ur en. Här kände jag för första gången på riktigt historiens vingslag! Tänk att den här byggnaden har stått här sedan 120 e.Kr. Från början var det ett tempel för alla de romerska gudarna men sedan 600-talet har det använts som kyrka.

Pantheon

Insidan av Pantheon

Nu är vi framme vid Piazza Navona där vi ska äta middag. Piazza Navona är ett ovalt torg som kantas av höga byggnader och uteserveringar. På torget står en pampig fontän och resten av ytan täcks av konstnärer som säljer sina verk. En mysig atmosfär att sitta och äta middag i.

Restauranger runt Piazza Navona.

Piazza Navona

När vi skulle äta middag funderade jag lite på hur det skulle gå med all pizza, pasta och bröd. Vi gick runt och läste på olika menyer och hittade snabbt en meny där det stod i ena hörnet: "Glutenfree pasta and pizza". Perfekt! Där åt vi såklart vår middag och jag åt pasta med en god sås till. Dagen efter gick vi tillbaka till Piazza Navona när vi skulle äta middag men provade en annan restaurang. Även där fanns glutenfri pasta! Italien är alltså inte ett hopplöst land för en glutenallergiker!

En butik fylld av italienska delikatesser. Glasspinnarna i förgrunden ser så goda ut!

En hylla med pasta. Här fanns alla tänkbara former och färger på pastan och man blev lite sugen att fylla resväskan. Tyvärr var den redan proppfull och resan hade knappt börjar så det blev inte så mycket till shopping...

Kvällsbild från en av broarna över Tibern. Kupolen är Peterskyrkan i Vatikanen som vi hade gångavstånd till.

En av de fina broarna dagtid.

Vi tog en sigtseeing-tur med en hop-on hop-off buss andra dagen för att få en överblick och kunna ta oss lätt till de platser vi inte kunde gå till. Det var verkligen en hit. Det kostade 21 euro för en heldag per person (vi behövde bara betala för en!) och då får man gå av och på hur mycket man vill. En ny buss kommer var tjugonde minut och alla bussar är handikappanpassade, låga med ramp in och särskild sittplats för rullstolar! Man får också ett par hörlurar som man pluggar in vid sin plats och får en guide som berättar om byggnader och platser man passerar. Bussarna är öppna upptill så jag satt uppe och tog bilder. Det var en stekande hetta så en solhatt hade varit att rekomendera... Det vet såklart stadens försäljare som flockas med solhattar och små paraplyer på alla hållplatser. Nu följer lite bilder som jag tog från bussen.

Målet med bussturen var att vi skulle ta oss till Colosseum och Forum Romanum som var det viktigaste att se för oss. Tyvärr orkade jag inte med Forum Romanum eftersom det var långt att gå och mycket upp- och nedförsbackar på grusväg. Efter att ha dragit runt rullstolen i timmar två dagar i rad på Roms gator var tyvärr krafterna slut, så Forum Romanum är fortfarande en dröm som jag har kvar att uppfylla, men som jag fick se lite av på håll i alla fall. Colosseum däremot besökte vi och det kommer att få, precis som Vatikanen och Peterskyrkan, ett eget inlägg.