torsdag 30 juni 2016

Stockholm 2016

Till Stockholm åker man ju lite då och då så det känns kanske inte som något att skriva om. Men den här gången åkte jag och tog med tjejerna och turistade. Jag vill dela med mig av ett mysigt motell i Gamla Stan och ett av Sveriges mest fascinerande museum.  

Vi bodde på ett motell som hette Castle House Inn som låg väldigt mysigt i Gamla Stan med ett toppenläge. Nära till slottet, Djurgårdsfärjan och allt annat som är värt att se. Det var ett enkelt boende med tre enkelsängar, ett skrivbord och en platt-TV på rummet. Badrum fanns utanför i korridoren. Det enda jag saknade var ett litet kylskåp på rummet eftersom det inte fanns något kök som på vandrarhem. De kunde erbjuda kaffe och smörgås till frukost med det passade inte oss så vi gick till ett hotell som låg nära och åt deras buffé istället.

En av barnens favoritbutiker Lush. Jag tycker också att det är en väldigt rolig butik :) Vi åkte till Mall of Scandinavia men barnen var inte så imponerade utan föredrog att gå på Drottninggatan och i Gamla Stan.

Tyvärr hade vi inte tur med vädret men vi hade en eftermiddag och kväll utan regn. Zelda utanför slottet och högvakten.

Vackra gränder i Gamla Stan.

Zelda sa: "Det känns inte som att vi är i Sverige, det känns som London eller nåt". Och det har hon ganska rätt i. Många som jobbar i butiker och på restauranger pratar dessutom engelska med en och det är turister överallt som pratar andra språk. Stockholm är helt enkelt lite mer internationellt än Sundsvall.

Jag lyckades övertala barnen att vi skulle åka till Gröna Lund på den regnfria kvällen. De var motsträviga så det blev ett dyrt och kort besök.

Innan vi åkte Bläckfisken och Zelda blev livrädd...

Innan Zelda blev livrädd för andra gången...

Vackert Gröna Lund från Djurgårds färjan.

Livrustkammaren på Slottet var museet jag ville tipsa om. Det var tredje gången jag var där och jag blir lika fascinerad varje gång! Framförallt Zelda som älskar historia var väldigt intresserad och lyssnade på allt på audioguiden mycket noga :) Här på bilden är bl.a. pistolerna som Anckarström sköt Gustav III med. 

Karl XII kläder som han bar när han blev skjuten till döds i Norge.

Streiff, Gustav II Adolfs häst som han red på när han sköts vid Lützen. Man flådde hästen i Tyskland när den dog och sände skinnet till Sverige tillsammans med kungens kläder och kropp. Skinnet kläddes sedan på den här trähästen.

Det äldsta föremålet är Gustav Vasas krona.

Zelda lyssnar intresserat.

Bröllopskläder

Och slutligen lite badskum från Lush :)

Lotta



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar