fredag 16 mars 2012

Taximiss i Bangkok

Nu är jag och T framme i Bangkok och har förmodligen gjort det första stora misstaget man gör som turist. Vi tänkte hitta på något efter middagen och frågade i hotellets reception. De tipsade om ett köpcenter i närheten som var väldigt populärt. De visade bilder på datorn och jag tänkte att dit kan vi väl åka en sväng och titta lite. Hotellet fixade en taxi och sa till chauffören vart vi skulle. Jag hörde inget av vad de sa och hade inte en aning vad stället hette. Chauffören visade sig inte kunna någon engelska och inte visste han vart vi skulle heller så han stannade helt enkelt vid vägkanten och sjasade ut oss. Vi betalade 50 baht och tänkte att det måste ju ligga här någonstans trots att vi inte såg något som liknade det vi sett på bilderna. Efter lite promenerande insåg vi att det inte fanns något köpcenter där och att vi måste försöka ta oss hem på något sätt. Vi lyckades hitta ett ställe där vi kunde ta oss över vägen och började gå åt det håll hotellet låg. Vi hade ju inte åkt så långt men för långt för att ta en taxi, så vi lyckades till slut stoppa en och visa fram lappen med namnet och adressen till hotellet. Och vi körde och körde och körde och jag märkte ju att vi åkte alldeles för långt. Taxametern tickade på upp över 100 baht och då såg jag att vi var vid flygplatsen, långt ifrån hotellet! Jag försökte då prata med chauffören som inte förstod så mycket engelska och sa att vi har åkt för långt. Han gjorde en u-sväng vid nästa avfart och körde tillbaka samma väg igen. Det kändes bra men tydligen hade han fortfarande inte en aning om vart han skulle för han svägde av vid ett helt annat hotell. Jag sa att det var fel hotell och då klev han ur och frågade en man på gatan som förklarade vägen. Efter en till u-sväng och några kilometer på motorvägen kom vi äntligen fram till hotellet efter över en timme i taxin. Taxametern visade på 278 baht men eftersom jag visste att det borde ha kostat 49 baht hade jag såklart ingen lust att betala det. Han förstod ju inte vad jag sa så jag stack åt honom 200 baht och klev ur. Alldeles för mycket men vad ska man göra? Nu är vi iaf tillbaka på vårt fina hotellrum för att vila upp oss inför morgondagens shopping!

Lotta


1 kommentar:

  1. Inte så kul när det väl hände kan jag tro, men nåt att skratta åt i efterhand! =)

    SvaraRadera