torsdag 30 juli 2015

Jamtli - Östersund

Jag och tjejerna tog en tur till Östersund och Jamtli ett par dagar. Vi åkte med barnens bästa kompisar och deras mamma och vi tog tåget dit för att det skulle bli lite roligare för barnen. De gillar att åka tåg :)
 
Vi bodde på Jamtli Vandrarhem som var ett helt otroligt fint ställe som jag verkligen kan rekommendera. Marcus var ju inte med oss men jag har ju alltid ögonen med mig och kan inte låta bli att kolla handikappanpassningen. Här kan man nog bo bra med rullstol. Det fanns hiss upp till entrén, handikapptoalett med dusch inne och inga trappor in till köket. Jag frågade inte om det fanns större rum men det skulle jag tro att det gjorde för våra rum var väldigt små och hade nog inte fungerat så bra. Vi hyrde lakan och handdukar, det var lite dyrt men värt det om man inte vill släpa med sig. Frukost köpte vi också till och den var riktigt bra! Bättre än på många hotell och de hade två sorters mjukt glutenfritt bröd till mig och Zelda.
 
När man bor här har man gratis inträde till parken vilket var otroligt bra! Det kostar annars en hel del att gå in två dagar som vi skulle göra.
 
Vi gick direkt in till parken när vi lämnat väskorna på rummen och det som lockade mest var Fem myror är fler än fyra elefanter delen av parken. Den kom tjejerna ihåg från vårt förra besök så vi började där.




Två gånger om dagen går en liten teater med Magnus, Brasse och Eva och vi var djupt imponerade av skådisarna som lyckades efterlikna originalen väldigt bra. Barnen tyckte inte att det var så roligt men jag antar att det är lite för segt och trist för deras smak...


I barnens mejeri lekte Zelda och Saga en del och hade det inte varit så mycket folk där hade de säkert kunnat vara där mycket längre.


Getterna fick sig ett besök men vi avstod att smaka på vasslan som vi blev bjudna på i fäboden...

Fikadags och två glutenfria alternativ fanns.

I energilekparken hade småtjejerna roligt med att skapa energi på olika sätt och se hur den kunde användas.

Samarbetsövning - flotta timmer.


En av favoriterna blev den såpande stången!

En helnöjd Zelda som hittade en lugn karusell i sin smak.


På kvällen gick vi in till stan för att leta oss en restaurang. Eftersom Storsjöyran drog igång samma dag var det mycket folk i rörelse och mycket att göra. Vi åt mat och glass och besökte tivolit en snabbis.

Dags att ta körkort för Zelda och Saga som gick i Jamtlis trafikskola.

Tut tut! Det var inte lätt att hitta bromsen i början...

Tanka måste man göra.

Det här blev det absoluta favoritstället för småtjejerna. En butik från 1895 där de hade kunnat leka i dagar i sträck.

Starke-Zelda
 
Sådär! Har man barn under säg 9 år tycker jag att ett besök på Jamtli är en toppenutflykt. Stortjejerna hade inte ut lika mycket av det men de hade varandra och det kan räcka långt det med :)

Lotta

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar